Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Kroczewa i Okolic

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start
Ostatnie wiadomości

Najnowsze aktualności.



Zaproszenie do Załusk

Email Drukuj PDF

ZAPROSZENIE

Zapraszamy osoby dorosłe oraz młodzież na spotkanie multimedialne z kulturą chińską i polską poezją

 

Spotkanie odbędzie się 15.12.2010 r. o godz. 10:30  w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Załuski, a poprowadzi je poeta pan Miłosz Kamil Manasterski

Więcej informacji o poecie na stronie:

http://manasterski.blogspot.com/

 

 

Lotniska 1939

Email Drukuj PDF

 

Lotniska 1939 r.

Ogólna mobilizacja Wojska polskiego w miesiącu sierpniu 1939r. potwierdzała najgorsze scenariusze, że hitlerowskie Niemcy zaatakują Polskę. W założeniach obronnych poszczególne armie wojskowe miały stawić czoła faszystowskiemu agresorowi. W całej koncepcji obronnej dużą rolę miało odegrać lotnictwo polskie, w którym pokładano pewne nadzieje, że powstrzyma ataki i zniszczy wrogie niemieckie samoloty. W istotnych działaniach lotnictwa WP zakładano rozlokowanie eskadr lotniczych na czasowych lotniskach polowych. Same lotniska miały znajdować się w miejscach trudno wykrywalnych, dobrze maskowanych, z możliwością szybkiego startu samolotów i ataku na wrogie formacje samolotów. Po wcześniejszych rozpoznaniach Inspektorat WL wytypował szereg miejsc na terenie Polski, które najczęściej znajdowały się w obszarach majątków ziemskich. Mogły one dysponować wydzielonymi fragmentami ziemi umożliwiającymi lądowania i starty samolotów na trawiastych bądź innych utwardzonych podłożach. Przystosowane do przyjmowania rzutów kołowych zaplecza eskadr, z dogodnymi szlakami komunikacyjnymi umożliwiającymi szybką ewakuację jednostki w przypadku zagrożenia.

Sektor północny Mazowsza przynależny Armii ,,Modlin” został obsadzony przez eskadry lotnicze, które miały stanowić wsparcie dla wojsk lądowych. Głównym natomiast zadaniem była obronna przestrzeni powietrznej Modlina i stolicy Polski Warszawy.

W dyspozycji lotnictwa Armii ,,Modlin” znalazły się eskadry lotnicze: III/5 Dywizjon Myśliwski i 152 EM d-ca dyw. mjr. pil. E. Więckowski i d-ca esk. kpt. pil. W. Łazoryk; 41 ER d-ca esk. kpt. pil. W. Chrzanowski; 53 EO d-ca esk. kpt. pil. J. Kierzkowski. Jednostki podlegały d-cy lotnictwa Armii ,,Modlin” płk. T. Praussowi.

W rejonie Zakroczym - Płońsk znalazły się trzy lotniska: Szpondowo, Kroczewo, Zdunowo.


Foto: Mapa z naniesieniem lokalizacji dawnego lotniska zapasowego Szpondowo w 1939 r. Foto: Cmentarz Warszawskie Powązki. Grób ppor. pil. Anatola Piotrowskiego ze 152 EM zestrzelonego przez niemieckie Luftwaffe w dn. 01. IX. 1939 r. nad Choszczówką. - 2007 r. Biało -czerwona szachownica znak polskich wojsk lotniczych.

W ramach mobilizacji w sierpniu 1939 r. 152 EM otrzymała nazwę III/5 dyonu myśliwskiego i została dyslokowana w majątku Szpondowo. Na północnej części od parku dworskiego wykorzystano fragment utwardzonego pola rolnego, na którym znajdowało się prowizoryczne pole wzlotów eskadry. Dowództwo jak i zaplecze naziemne rozlokowane było na terenie dworu i przylegającego parku dworskiego. Na stanie eskadry znajdowało się z 9 samolotów typu PZL 11c , 1 PZL 11a oraz 1 samolot RWD 8 ,,Czapla”.

Już 01. IX.1939 r. eskadra przystąpiła do walki z hitlerowskimi samolotami zgrupowanymi na kierunku Modlin - Warszawa. Do walki wzleciały załogi w trzech kluczach: Nr 1) mjr. pil. E. Więckowski, por. pil. M. Imiela, ppor. pil. A. Piotrowski Nr 2) ppor. pil. J. Bury-Burzymski, kpr. pil. M. Bełc, kpr. pil. S. Brzeski, Nr 3) kpr. pil. A. Joda, kpr. pil. A. Popławski, st. szer. pil. M. Popek.

Do pierwszego spotkania i walk dochodzi nad miejscowością Kroczewo. Z powodu złej widoczności i rozproszenia samolotów Luftwaffe, część pilotów udała się w pościg za nieprzyjacielskimi samolotami kierującymi się na miasta: Jabłonna, Legionowo i Warszawa. W ten sposób eskadra znalazła się poza rejonem Armii, gdzie wspólnie z samolotami Brygady Pościgowej - eskadr lotnisk Poniatów i Zielonka - walczyła z hitlerowskimi samolotami Luftwaffe.


Foto: Skraj obszaru dawnego lotniska zapasowego w Szpondowie z którego w 1939 r. startowały samoloty PZL 11. - 2008 r.

W walkach lotniczych od 01- 04. IX. 1939 r. 152 eskadra myśliwska strąciła: 4 samoloty He -111, po 1 samolocie Do -17 i Me - 110 , 1 samolot Me-109 został uszkodzony. Strącone zostały 2 balony obserwacyjne wroga. Ogółem straty własne eskadry: 4 samoloty. Nad Choszczówką ginie ppor. pil. Anatol Piotrowski, pierwszy pilot 152 EM broniący dostępu do stolicy Polski Warszawy przed niemieckimi samolotami.


Foto: Mapa z naniesieniem lokalizacji dawnego lotniska zapasowego Kroczewo w 1939 r. Foto: Samolot myśliwski PZL - 11 kpr. pil. Stanisława Brzeskiego ze 152 EM, zestrzelonego 04.IX.1939 r. przez niemiecką opl nad miejscowością Baby.

W 04.IX.1939 r. z uwagi na zagrożenie lotniska Szpondowo oraz trudne położenie Armii ,,Modlin”, 152 EM została przeniesiona na lotnisko Kroczewo. Na stanie eskadry pozostało 6 czynnych samolotów PZL -11. Od strony południowej parku dworskiego w kierunku Trębek Nowych rozciągały się tereny rolnicze majątku ziemskiego p. Czarnowskich. Fragment lądowiska znalazł się na wykoszonym i uprzątniętym polu, którego podłoże umożliwiało lądowania i starty samolotów. Skład eskadry i rzut naziemny został rozlokowany w budynku tzw. ,,domu letnim” oraz zabudowaniach gospodarczych folwarku. Na skrajach zostały rozmieszczone stanowiska opl. W tamtych latach był to teren, w wysuniętej południowej części sadu owocowego przylegającego bezpośrednio do parku dworskiego. Współcześnie obiekty nie istnieją.

Foto: Skraj obszaru dawnego lotniska od strony parku dworskiego w Kroczewie z którego w 1939 r. startowały samoloty 152 EM - 2009 r.

W archiwalnych dokumentach polskiego lotnictwa wrześniowego, zachowały się zapisane relacje dowódcy III/5 dyonu myśliwskiego mjr. pil. E. Więckowskiego dotyczące m.in. lotnisk: Szpondowo i Kroczewo.

,, Dzień 04.IX.1939 r. (...) Dnia tego melduję bliskość nieprzyjaciela na lotnisku (8 km). Wysyłam patrole na kierunki nieprzyjaciela. Wykonuję obronę lotniska własnymi siłami. Z powodu braku łączności z d-cą lotnictwa i zagrożeniami lotniska ze strony nieprzyjaciela (...) przesuwam dyon na lotnisko Kroczewo. Po czym wycofuję pieszo obronę lotniska. Wieczorem nawiązuję łączność osobistą z d-cą lotnictwa Armii, który wykazuje zadowolenie, że jestem i nas nie zabrali do niewoli. Z wycofanego sprzętu pozostało kilka beczek benzyny. W nocy wysłałem na ochotnika ppor. Sadowskiego i kpr. Kramera + 10 szeregowych po resztę sprzętu, sprzęt został zabrany. W czasie odwrotu ppor. Sadowski dowiedział się, że w rejonie Płońska są nasze czołgi bez benzyny. Zawraca już pod ogniem nieprzyjaciela. Uzupełnia czołgi w benzynę ratując w ten sposób 8 czołgów z lwowskiej brygady pancernej”.

W dniu 05. IX.1939 r. 152 eskadra myśliwska odleciała na lotnisko polowe Brygady Pościgowej Poniatów w rejonie Legionowa, kontynuując w dalszym ciągu bohaterską walkę

z samolotami Luftwaffe.

Foto: Mapa z naniesieniem lokalizacji dawnego lotniska zapasowego Zdunowo w 1939 r. Foto: Samoloty PZL 23B ,,Karaś”- 41 ER na lotnisku w Toruniu w trakcie przeglądu załóg. -1938 r.

W dn.01.IX.1939 r. na lotnisku zapasowym w Zdunowie wylądowało 8 samolotów 41 ER / PZL -23. i 1 RWD 8. Przybyły wcześniej rzut naziemny z lotniska Toruń został rozlokowany w pałacu i zabudowaniach dworskich. Lotnisko znajdowało się na obszarze łąk majątku ziemskiego wykorzystując od strony południowej część zagajnika leśnego. Jeszcze przed przylotem samolotów w pośpiechu sprzątano kopy siana znajdujące się na linii lądowania. Był to jeden z elementów ukrycia lotniska przed samolotami Luftwaffe. Dzięki sprawnej pomocy mieszkańców Zdunowa i pracowników majątku, samoloty wylądowały bezpiecznie.

Ze wspomnień dowodzącego rzutem naziemnym eskadry na lotnisko zapasowe Zdunowo por. obs. Cz. Malinowskiego (fragment).

,,(...) Godziny płyną, a samolotów naszych w dalszym ciągu nie ma. W południe słyszę zbliżający się huk motorów lotniczych. Zarządzam alarm. Na niebie ukazują się dobrze znane sylwetki Karasi. Liczę je - osiem! A więc nareszcie.(...)”

W dn.02-04.IX.1939 r. załogi eskadry wykonały szereg działań bojowych polegających na lotach mających na celu rozpoznanie pozycji wojsk niemieckich. W sektorze Armii,, Modlin” rozpoznanie obejmowało obszary miast m.in. Chorzele - Mława - Ostróda - Olsztyn. Poza rozpoznaniem, załogi 41 ER wykonały zadania bombardowań i ostrzelań z broni pokładowej pozycji wojsk niemieckich znajdujących się rejonie walk obronnych Armii ,,Modlin”.


Foto: Fragment obszaru na którym znajdowało się lotnisko zapasowe Zdunowo w 1939 r.- 2010 r.

W dn. 04.IX.1939 r. w godzinach południowych d-ca kpt. pil. W. Chrzanowski dostał z dowództwa Lotnictwa Armii ,,Modlin” rozkaz przeniesienia eskadry. Zgodnie z wytycznymi 41 ER odleciała na lotnisko mokotowskie w Warszawie, poczym została skierowana na lotnisko w Zielonce, gdzie w dalszych dniach walczyła z niemieckim lotnictwem.

Wybrane fragmenty z pięknych kart polskiego wrześniowego lotnictwa 1939 r. mówiące o pierwszych dniach bohaterskiej walki dwóch eskadr: 152 EM i 41 ER z faszystowskim lotnictwem Luftwaffe. Lotniska: Szpondowo, Kroczewo, Zdunowo, tak jak wiele innych lotnisk miało spełnić swoją określoną rolę w ustalonym planie wojny obronnej. Mimo licznej przewagi niemieckiego najeźdźcy w powietrzu. Lotnicy polscy udowodnili swoją postawą, że obrona ojczyzny była dla nich najważniejszym zadaniem, za który gotowi byli ponieść najwyższą cenę.


Opracował: Donat Suchenek

Skróty:

EM - eskadra myśliwska

ER - eskadra rozpoznawcza

EO - eskadra obserwacyjna

Źródła:

Dla czytelnika. Losy wojenne III/5 dyonu myśliwskiego -152 EM i 41 ER z okresu kampanii wrześniowej 1939 r., jak też innych eskadr spod znaku biało-czerwonej szachownicy w dostępnej literaturze lotniczej.

,,Polskie eskadry w Wojnie Obronnej 1939 r.” - Jerzy Pawlak -1991 r.

,,Samotne załogi” - Jerzy Pawlak -1992 r.

,,Wileński III/5 Dywizjon Myśliwski” - Łukasz Łydżba - 2010 r.

Materiały archiwalne: ,,Sprawozdanie z działań wojennych III/5 dyonu myśliwskiego”. Polski Instytut i Muzeum gen. W. Sikorskiego - Londyn. - 1940 r.

„Militaria” nr 3/36 V-VI 2010 r. Art.,,41 Eskadra Rozpoznawcza w 1939 roku” - Łukasz Łydżba

,,Rozmowy o Kroczewie”-Temat lotnisko. Relacje w zbiorach autora - 2007 r.

Foto: zbiór p. Wojciech Sankowski

Foto: zbiór p. Wojciech Zmyślony

Foto: zbiór p. Jacek Artur Kowalik.

Foto: zbiór autor.

Mapy: www. mapywig. Fragment z WIG Modlin i Płońsk.

 

 

 

 

 

 

Zajazd pocztowy cz.2

Email Drukuj PDF

 

Foto: Zajazd stacji pocztowej w Tarczynie z pocz. XIX w. jest przykładem zastosowania pewnych rozwiązań architektonicznych zwiększających funkcjonalność, jak i wygodę pracowników poczty. Charakterystyczny ryzalit zawiera bramę dwuskrzydłową przez którą wjeżdżały m.in. konie kurierów i powozy pocztowe. Po wjeździe zamykano bramę. Strudzeni konni pocztowcy mogli udać się bezpośrednio do pomieszczeń zaplecza służbowego, jadalni, bądź korytarzami przejść do pokoi noclegowych. Obsługa zajazdu odprowadzała zaprzęgi konne do stajni znajdujących się w pobliżu budynku stacji.

Foto: Odbicie pieczęci poczty carskiej z 1866 r. Między dwie warstwy laku wkładano cienki sznurek wzmocniony przeplotem srebrnych nici, który w odpowiedni sposób połączony był ze zwiniętym glejtem. W przypadku próby otworzenia korespondencji pieczęć lakowa ulegała zniszczeniu. Odbity - na ciepło - stempel pocztowy wskazuje na datę nadania 28.04.1866 r. Po próbie otworzenia, dwie płaszczyzny uległy odłączeniu powodując przerwanie jednolitych składników informacyjnych: cyfr, liter, symboli władzy carskiej. Pieczęć jest przykładem zastosowania pewnych zabezpieczeń, które nie pozwalały na wnikanie w treści prywatnej korespondencji przez niepowołane osoby. Foto. Odbicie stempla datowego Urzędu pocztowego Kroczewo z 1989 r.

Foto: W okresie powojennym, w różnych latach, Urząd pocztowy jak i tzw. agencje

w Kroczewie mieściły się w wydzielonych pomieszczeniach prywatnych budynków. Zmiany reorganizacyjne w strukturach poczty, nowości technologiczne oraz tzw. wykazywanie nierentowności. W pewnym okresie powodowały, że terenowe oddziały pocztowe umiejscowione w małych wioskach traciły na znaczeniu. Ten los spotkał również siedzibę placówki pocztowej w Kroczewie.

W ok. 2004 r., po raz ostatni, odbito pocztowy datownik z napisem ,,Kroczewo”. W ten sposób zakończono ponad 200 letnie ( może i dużo wcześniejsze) związki Kroczewa z bogatą tradycją pocztową. Przez lata ,,od zajazdu stacji pocztowej do małego urzędu pocztowego”.

Opracował: Donat Suchenek

Źródła:

„Zajazd pocztowy z końca XVIII w. w Kroczewie” w: ,,Karczmy i zajazdy polskie”- T. Chrzanowski -1958 r.

„400 - lat Poczty Polskiej” Wydanie okolicznościowe Ministerstwa Łączności - 1958 r.

„Geneza i rozwój komunikacji pocztowej na ziemiach polskich” - L. Zimowski -1976 r.

„Mapa Pocztowa Królestwa Polskiego” z 1899 r. i ,,Plan dla Urzędu Pocztowego Płock

z pocz. XIX w.” ze zbiorów Archiwum Muzeum Poczty i Telekomunikacji Polskiej - Wrocław.

„Stacja pocztowa w Tarczynie” - ze zbiorów MDK Tarczyn / ,,Wiadomości Tarczyńskie”

nr 4/5(158/9) IV-V 2008 r.

Foto: zbiory prywatne.

 

 

 

 

Zajazd pocztowy cz.1

Email Drukuj PDF

 

Za czasów Króla Stanisława Augusta Poniatowskiego (lata panowania 1764 -1795 r.), na terenie Polski, została rozbudowana i poddana reorganizacji istniejąca dotychczasowa sieć pocztowa. Powstały nowe trakty, wzdłuż których wybudowano nowe zajazdy i domy stacji pocztowych. Jak podają źródła - powstało około 200 zajazdów stacji pocztowych, które rozmieszczone były w miastach i niewielkich osadach znajdujących się przy drogach wytypowanych szlaków pocztowych.

Foto: Zajazd stacji pocztowej tzw. Poczta Królewska w Kroczewie zbudowana została w końcu XVIII w. (Brak daty powstania w zapisach historycznych). Murowany parterowy budynek na rzucie wydłużonego prostokąta, z dwoma ryzalitami w elewacji tylnej oraz piętrowym ryzalitem na osi elewacji frontowej. W przyziemiu ryzalit otwarty arkadami. Przy wejściu głównym mieściły się pokoje poczmistrza - zarządzającego stacją. W dalszej części korytarze prowadziły do pomieszczeń: pocztylionów, pasażerów, i karczmy. Wewnętrzne schody prowadziły na poddasze, gdzie znajdowały się pokoje noclegowe dla przejezdnych gości. W bocznych skrzydłach na zewnątrz budynku znajdowały się oddzielne wejścia prowadzące do kuchni, pokoi służby i piwnicznej spiżarni. Na wprost zajazdu stacji mieścił się budynek tzw. czworak pracowników obsługi wraz ze stajniami dla koni i powozów pocztowych.

Kroczewska stacja pocztowa, z uwagi na lokalizację, bardziej przypominała Poczthalterię tj. stację pocztową przeprzęgową świadczącą usługi zamiany koni. Dokonywano zamiany koni: pocztylionom, ekstrapocztom, sztafetom. Zapewne obsługiwano także poczty: kołowe, wózkowe, przewożące wszelkiego rodzaju korespondencję i przesyłki. Priorytet pocztowy w tym czasie przysługiwał korespondencji wagi państwowej i wojskowej. Do tego karety i powozy prywatnych przejezdnych podążających w różne kierunki kraju. Bieg traktu ubocznego napotykał na swojej drodze naturalną przeszkodę, w postaci przeprawy przez rzekę Wisłę. Przeprawa odbywała się w Zakroczymiu. Promy rzeczne przeprawiały małe i lekkie wozy konne na drugi brzeg rzeki. Należy tu przypomnieć, że Poczta Polska po każdym z rozbiorów stopniowo została przejmowana przez zaborcę pruskiego i rosyjskiego. Kierunek północny był obsługiwany przez dominującą Pocztę pruską.


W okresie Królestwa Kongresowego tj.1815 r. otworzono m.in. trakt pocztowy ( biegnący po dotychczasowym szlaku) wraz z nową Stacją pocztową w Płońsku. Od 1822 r. budowano drogę bitą publiczną. Za parę lat, w 1846 r. powstał budynek Stacji pocztowej w Zakroczymiu. Na łączącym ok. 30 km odcinku traktu znajdowały się trzy stacje pocztowe. Świadczy to o dużym znaczeniu tych trzech miejsc w sieci komunikacyjnej. Z traktu pocztowego prowadziły dogodne trakty uboczne prowadzące do traktów głównych w kierunku Płocka i Pułtuska. Istniejąca Poczta Polska praktycznie po okresach Powstań narodowych:1830 i 1863 r. była podporządkowana administracyjnie rządom zaborców.

Na funkcjonowanie stacji pocztowych i całego systemu pocztowego miało wpływ wiele czynników m.in. stan ówczesnych dróg po których przemieszczały się zaprzęgi konne ciągnące powozy z podróżnymi, wozy pocztowe i transportowe. Przydrożne kuźnie, które praktycznie już zniknęły z krajobrazu miast i wsi, stanowiły w tamtych czasach zaplecze ,,naprawcze” pozwalające na przegląd i wymianę podkucia koni. Sprawdzano stan wozów pocztowych i dokonywano niezbędnych napraw. Przy drogach wylotowych z Kroczewa w kierunku Warszawy i Trębek Nowych znajdowały się dwie kuźnie, w których podkuwano konie i naprawiano uszkodzone elementy powozów oraz zwykłych wozów konnych miejscowych i okolicznych gospodarzy. Foto: Jedna z kuźni, przy bardzo okazałej oficynie dworskiej funkcjonowała do ok.1930 r. Jej ślady zachowały się jeszcze do ok.1978 r. Druga natomiast do ok.1966 r. Współcześnie obiekty nie istnieją.

Z uwagi na rozwój środków pocztowych: m.in. wprowadzenie dyliżansów 2 / 4 konnych pozwalających na zwiększenie dystansu i prędkości przejazdów. Uruchomienie w 1877 r. linii kolejowej Warszawa-Mława, przechodzącej przez Nowy Dwór Mazowiecki i Modlin. To m.in. przyczyniło się do stopniowego zanikania znaczenia zajazdu w Kroczewie jako siedziby poczthalterii. Foto: Na fragmencie mapy pocztowej z 1899 r. zaznaczono Kroczewo już bez statusu stacji pocztowej. Na szlaku pocztowym wyznaczona droga bita między stacjami w Zakroczymiu i Płońsku. Stary budynek prawdopodobnie już nie spełniał pewnych wymogów tamtych lat. Główne funkcje stacji pocztowych pełniły Płońsk i Zakroczym.

Z czasem zajazd zmieniał swoje przeznaczenie. W pomieszczeniach mieścił się tu: urząd wójta, posterunek policji, siedziba wielu organizacji społecznych działających w lokalnej społeczności. Była też szkoła, mleczarnia, piekarnia, Ochotnicza Straż Pożarna, kończąc na tradycyjnej karczmie. W noweli ,,Royal-Legrand” - Teresy Jeleńskiej nawiązującej do wydarzeń z roku 1918 r. znajdujemy informacje ,, o dostarczonym telegramie do właścicieli dworu”. Prawdopodobnie przez Kroczewo przebiegała linia telegrafu pocztowego prowadzącego do Płońska. Czy został on odebrany przez Urząd pocztowy w Kroczewie? Z uwagi na brak danych historycznych w literaturze pocztowej, potwierdzenie zapewne pozostanie pewną zagadką do wyjaśnienia. Zajazd pełnił również rolę typowego domu mieszkalnego. Starodawna technologia murarska, występujące pęknięcia murów, przecieki dachu i załamania poddaszy przyczyniały się do stopniowego niszczenia budynku. Brak środków finansowych na remonty zmusił ostatnich mieszkańców zajazdu w 1965 r. do opuszczenia obiektu. W wyniku samoistnych zawaleń dachu i murów, mocą decyzji urzędu gminnego pozostałości budynku zburzono w 1971 roku. Wywieziono gruz i pozostawiono wyrównany plac.

Foto: Plan domu dla Urzędu Głównego Pocztowego w Płocku z pocz. XIX w. jest przykładem podobieństwa architektonicznego przypisanego dla budynków przeznaczonych do pełnienia funkcji urzędu pocztowego, jak i zwykłym stacjom pocztowym. Wejście frontowe doprowadzało do wewnętrznych pomieszczeń ekspozytury, w których można było nadać list lub paczkę. Skrzydłowe bramy służyły do wjazdu na teren zaplecza poczty. Bocznym wejściem, poprzez korytarze obsługa pocztowa mogła przenosić zapakowaną korespondencję i przesyłki do powozów pocztowych. Rozwiązanie to nie utrudniało ruchu gościom i klientom poczty. Zaprzęgi konne wozów pocztowych odprowadzano do pobliskiej stajni.

 

 

 

 

Białołęka zaprasza na spektakl

Email Drukuj PDF

Białołęcki Ośrodek Kultury
Trzy siostry” w Teatrze 13
Jeden z najwybitniejszych tekstów dramatycznych w całej literaturze światowej. Napisany w 1901 r. dramat opowiada o życiu trzech sióstr mieszkających w mieście guwernerskim. Marzą o wyrwaniu się z prowincji i zamieszkaniu w Moskwie, która jest dla nich symbolem lepszego życia. Nic jednak nie robią, aby odmienić swój los. Uwikłane w różne rodzinne koneksje, nie są już zdolne do aktywnego, samodzielnego działania, głęboko nieszczęśliwe, prowadzą jałowe życie, w którym czas wypełnia im tęsknota za utraconym rajem i miłością.

11.12 godz. 18.00, 16.01 godz. 18.00 – „Trzy siostry” Antoniego Czechowa,

Teatr 13, reż. Tomasz Służewski, wstęp wolny – obowiązuje rezerwacja miejsc i odbiór zaproszeń

 


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL