Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Kroczewa i Okolic

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start Z dziejów Kroczewa i Okolic Lotnisko 1940 - 1945r. cz.2

Lotnisko 1940 -1945r. cz.2

Email Drukuj PDF

Foto: Budynek kuchni wybudowany w 1941 r. przez więźniów obozu pracy na potrzeby lotniska Luftwaffe w parku podworskim. - 1967 r. Współcześnie budynek nie istnieje.

W bliskości znajdował się budynek pałacu dworskiego, w którym znajdowało się dowództwo niemieckiego lotniska Kroscewo / Krotschewo. W otulinie parku postawiono ok. 6 baraków zaplecza dla pilotów i obsługi wraz z 2 dodatkowymi barakami lazaretu.




Foto: Pozostałość betonowego pasa dojazdowego dla samolotów po stronie Trębek Nowych.-2008 r. Bezpośrednio przy pasach znajdowało się 8 hangarów samolotowych wraz z 3 barakami zaplecza technicznego. Baza obsługiwała samoloty Me -109 i Fw -190 typu bombowego. Foto: Pozostałość betonowych podstaw od niemieckiej wieży obserwacyjno-dowodzeniowej w lesie ,,Paryż”-2008 r. Z górnej platformy wieży dozorowano cały obszar lotniska. W dolnych częściach znajdowały się pomieszczenia radiostacji łączności samolotowej. Do wieży doprowadzona była łączność telefoniczna z punktami: bazy Trębki, dowództwa lotniska, nasłuchu i radaru Freya. Lotnisko od strony północnej i południowej znajdujących się baz, naszpikowane było ok. 15 stanowiskami opl. 


Foto: Kroczewo – Zakroczym (?). Samochód ciężarowy z trzema przyczepami niemieckiej firmy budowlanej rozwożący robotników na miejsca przymusowej pracy. -1942/1943 r. (?)

Po zakończeniu budowy lotniska polowego Luftwaffe w Kroczewie 1942 r. niemiecka firma budowlana „Wolfer & Goebel Rbt. Strasenbau” wykonywała szereg prac związanych z remontem i rozbudową infrastruktury drogowej, mostów oraz niemieckich umocnień frontowych. W 1943 r. wojska faszystowskie ponosiły straty na froncie wschodnim. Hitlerowskie plany zakładały wybudowanie szerokiego pasma obronnego na części Mazowsza w obszarze rzek Bugo-Narwi i Wisły. W tym celu wykorzystywano m.in. sprzęt budowlany i samochody firmy W&G.

W/w samochód pokonywał drogę od Płońska do Nowego Dworu Maz. W poszczególnych wioskach na trasie przejazdu, o umówionej godzinie, wyznaczeni przez niemiecką administrację mieszkańcy wiosek byli zabierani do wykonywania przymusowych prac. Wykonywano prace ziemne i kamieniarskie przy budowie dróg komunikacyjnych. Budowano schrony i stanowiska bojowe z rozległą siecią rowów umocnień frontowych. Wyjazdy do prac prowadziły na odcinki niemieckiej obrony: od Płońska – Serocka, po linię Modlina. W czasie panującego terroru okupacyjnego niezgłoszenie się do pracy było równoznaczne z wywozem do obozu koncentracyjnego lub bezpośrednim rozstrzelaniem w przypadku złapania. Uciążliwa i wyczerpująca praca doprowadzała wielu mężczyzn i kobiet do ucieczek, które podejmowano w czasie przejazdu, jak i samym miejscu pracy. Z kilku przypadków złapani robotnicy byli rozstrzeliwani na miejscu przez niemieckie oddziały pościgowe SS lub kierowani do pomiechowskiej katowni. Nie znana jest liczba ofiar i miejsc cichego pochówku przez faszystowskiego oprawcę. Ci którzy przeżyli ucieczki, do końca wojny zmuszeni byli do ciągłego ukrywania się przed niemieckim wojskiem i Gestapo.

Foto: Jakie to miejsca? Czy budynki przetrwały lata wojny i okupacji niemieckiej?

 

 

 

Z uwagi na temat i badanie fotografii, nie udało się ustalić dokładnych miejsc postoju samochodu z przyczepami. Po lewej stronie - prawdopodobnie - maszt radiotelegraficzny z antenami kierunkowymi? W tle widoczne charakterystyczne domy z tamtego okresu z licznymi towarzyszącymi mieszkańcami.

Wszelkie informacje na ten temat proszę przesyłać na adres: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

z dopisem w temacie – Foto lokalizacja.


Dziękujemy bardzo Panu Maciejowi Kostrzewskiemu za nadesłane informacje, które określają miejsce i datę wydarzeń z lat okupacji niemieckiej wraz ze współczesną lokalizacją budynków w architekturze Zakroczymia.


(...) Na Państwa stronie znalazłem zdjęcie obrazujące wywózkę ludności na przymusowe roboty. Fotografia została zrobiona w Zakroczymiu w rejonie dzisiejszego ronda. Znajdujące się budynki istnieją do dnia dzisiejszego. Większy, piętrowy, zbudowany został w 1936r. należał do rodziny Państwa Czarneckich. Niedawno został wyremontowany. Drugi mniejszy przed wojną, był żydowską jatką. Od zakończenia wojny zachował się w niezmienionym /jak na razie/ stanie. Ten niski chłopiec na środkowym zdjęciu to obywatel Zakroczymia - Bronek Topczewski. Był to rok 1944, a robotnicy byli wywożeni w rejon Pułtuska. Rozpoznano jeszcze kilka osób. Słup nie jest anteną, tylko początkowym słupem trakcji elektrycznej - dlatego taki wzmocniony. Nieopodal była elektrownia miejska, której piwnica po niej istnieje do dziś.

Pozdrawiam, ,,Rotmistrz" Maciej Kostrzewski. 22.01.2012r.


Opracował: Donat Suchenek

Źródła:

Dla czytelnika. Informacje na temat stacjonujących jednostek Luftwaffe na lotnisku Kroczewo: Stab./JG51, I./JG51, 14.(Eis)KG3, I.KG55, II./SG10 oraz innych. W dostępnej polskiej, niemieckiej i rosyjskiej literaturze lotniczej.

,,Wspomnienia E. Skarżyńskiego” - Art. p. E. Szczuka nr 2,3 (inne nr) w ,,Nowy Wyszkowiak”-1999 r.

,,Rozmowy o Kroczewie”-Temat lotnisko. Relacje w zbiorach autora - 2006/8 r.

Foto: zbiory prywatne.

Foto: zbiór autor.

Mapy: www. mapywig. Fragment z WIG - Modlin.